Een weekje ertussenuit

9 september 2023 - Popayán, Colombia

geschreven door: Nick

Na de summerschool 4 weken in augustus en vóór het echte begin van het schooljaar zit nog 1 week vakantie. Een mooie gelegenheid om eropuit te gaan, want de eerstvolgende vakantie mogelijkheid is pas weer in oktober. Na wat onderzoek besluiten we naar Popayán in het zuiden te gaan. Om daar te komen hebben we echter wel een auto nodig. Na online zoeken in Jamundí blijkt er geen autoverhuur te zijn; hiervoor moeten we naar Cali in het noorden. Dat is nou net niet de bedoeling, want Popayán ligt in het zuiden. Via onze app groep hier komen we in contact met een Franse meneer die zijn (extra) auto wel wil uitlenen; een oude Nissan Pathfinder. Hij zegt dat hij een half uur nodig heeft om uit te leggen hoe de auto werkt. Dat blijkt geen grapje. Ook dit is een oud beest en hangt met tape aan elkaar. En rijdt bovendien op gas én benzine. Hoe dan ook, het is wel een voorruitgang ten opzichte van de schoolbus en keus hebben we niet.

Onze huurauto voor ons reisje naar Popayan

Let’s go! Na 20 minuten rijden begint de eerste file. Want, zo blijkt, de weg naar Popayán is vol met wegwerkzaamheden. In een plaatsje Piendamó stoppen we voor een lunch. Daar zijn we een bezienswaardigheid en passerende meisjes willen zelfs met de twee blonde kindjes op de foto. Dat is toch iets te spannend voor ze. Na de lunch gaan we verder en komen we aan in Popayán. We vinden het hotel midden in het centrum van de mooie witte koloniale stad.

Uitzicht op PopayanHet centrale plein in Popayan

De volgende dag maken we met de kinderen een flinke ronde door de stad. Er zijn veel kerken, een mooi plein en een mooi uitzichtpunt met trampoline. We kopen nog wat sierraden bij één van de vele kraampjes op een marktje en na de lunch gaat Katja terug met de kids. Ik wil nog wel even een extra rondje maken.

De tweede dag in Popayán gaan we op pad naar de termales van Cuconuco. Dit zijn hotsprings boven in de bergen. Op de weg ernaartoe genieten we wederom van de wegwerkzaamheden (grrr). Een half uur stilstaan omdat er een bulldozer zand aan het verschuiven is, is geen uitzondering. Eenmaal aangekomen genieten van het fenomenale uitzicht op de bergen. Het is er wat fris en bewolkt, maar het water is heerlijk warm. We hebben een heerlijke dag met een glijbaan, warmwaterbaden en een koude rivier. Enigszins naïef nemen we aan dat we inmiddels genoeg gekleurd zijn om niet te hoeven smeren. Dat bleek een misverstand. Katja is de winnares, haar gezicht is de volgende dag rood en opgezwollen.

Termales van Coconuco

De derde dag gaan we weer op huis aan. Wel met D-tour, want elke dinsdagochtend is er namelijk een Indianen markt in de plaats Silvia. We rijden er naartoe en het blijkt geen toeristische bedoeling, maar een echte markt voor indianen. Ze lopen daar in hun traditionele kleding; leuk om te zien. Zelf kopen we een paar dingetjes en rijden na de lunch terug naar huis. Thuisgekomen mag Katja meteen deelnemen in een meeting met het ‘educational team’ van de school. Ik breng de auto terug naar de Franse meneer beneden aan onze berg en ga hardlopend terug naar huis, bergopwaarts. 😊

De mark in Silvia (speciaal voor de indiginous bevolking)