De rivier en de klussen

27 juli 2023 - Jamundí, Colombia

geschreven door: Nick

De derde dag in ons nieuwe huis gaan we ‘s middag naar de rivier. Vanuit onze tuin is het ‘all down hill” totdat we bij de rivier aankomen. Wat een prachtige plek! En dat in 10 minuten lopen in je eigen achtertuin. Het is een riviertje met loepzuiver water tussen de hoge rotsen met overal flinke gladgepolijste keien. De kinderen zijn dolenthousiast en we genieten van elke seconde.

Op weg naar de rivierhet pad naar de rivier     De rivier de rivier

De vierde dag starten we met een heuse meeting met Ina en Jhon. Hoewel we nog helemaal in de vakantieflow zitten beseffen we dat we hier ook gekomen zijn om te werken. Ina en Jhon vetrekken overmorgen al naar België. Ze starten met een introductie over het ontstaan van deze bijzondere plek. In 9 jaar hebben ze het omgetoverd van een onontgonnen terrein met een bouwval als huisje, gewapend met 1 emmer en 1 schop, tot een plek met meerder woonhuisjes en een hele (buiten)school, speelplekken en prachtige tuin. Speciaal voor ons hebben ze een hele checklist gemaakt met doorlopende werkzaamheden en op te pakken projecten. Het dagelijkse werk dat we hier gaan doen is het halen- en brengen van de kinderen in schoolbus, de middagmaaltijd koken voor de kinderen en het onderhouden van de school en het terrein. De projecten zijn bijvoorbeeld een nieuw materiaalhok bouwen, een nieuw composttoilet bouwen, een speelveld maken, de speeltuin vernieuwen, de schoolmeubels verven en andere reparaties en constructies. Katja en ik gaan mogelijk ook nog ondersteunen in de klas. Ook kunnen we nog een beetje helpen met “finance” en “marketing”.

Die middag gaan we met elkaar naar de stad om het rijden in de schoolbus te oefenen. Wat een barrel…, geen stuurbekrachtiging en er zijn een handvol ‘tricks’ die je onder de knie moet hebben om te kunnen rijden. Ik voel me wel geroepen om het spits af te bijten. Het starten blijkt al een flinke uitdaging: dit moet, in ‘neutraal’, met een draai aan de sleutel, niet helemaal naar het einde en dan loslaten en met een beetje gas erbij. Na 3 pogingen lukt het. Dan 10 seconden laten draaien, snel schakelen en weer snel gas geven, want anders valt de bus uit. Ik rijd redelijk soepel naar achteren maar dan komt de draai en dat is, zonder de stuurbekrachtiging, spierballenwerk; dagelijks gratis fitnessen dus… Vervolgens moet ik me inhouden niet te hard te gaan, het busje overleeft het waarschijnlijk niet bij te hoge snelheden over de weg die flink wat gaten en hobbels heeft. Ik red het tot de supermarkt en ben geslaagd😊. Na de lunch en de inkopen is het Katja’s beurt. Ook zij deed het heel goed, maar tijdens de rit begeeft de 3de versnelling het. Een oud probleem dat verholpen leek. Het is wel iets dat gefixt moet worden, maar goed… Never a dull moment. (zie het filmpje van Nick die rijdt)

Ina en Jhon hebben op de dag van vertrek nog een momentje om de klussen en werkzaamheden verder toe te lichten. Even later vertrekken ze. Best gek dat we nu op het terrein van 2 mensen bivakkeren die we nog maar 5 dagen kennen en een lijst aan klussen hebben die af mogen voordat de “summerschool” volgende week start!

Maelyn en het buurmeisje Neitiry

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Eva-Marije:
    Hey Katja en Nick,
    Zooo stoer deze stap van jullie. Lekker onbevangen en na 5 dagen al het rijk alleen op jullie nieuwe plek. Hahaha is toch geweldig.
    Ziet er prachtig uit daar in het groen en met die fijne rivier vlakbij. Mooie plek op lekker zen te zijn op zo'n rots. Ik hoop dat jullie ook daar ook tijd voor hebben tussen de projectjes door, genoeg te doen zo te lezen 😉
    Geniet ervan en ik geniet van jullie verhalen! Erg leuk! Kus!
  2. Katja:
    Hey Eva,

Ja mooi he!! Vertrouwen heen en weer blijkbaar. Mooie uitdaging; genieten van de projecten zonder to-do-lijstjes. Flowen tussen projecten en genieten. Op zich dwingt de hitte ons daar nu al wel enigzins toe. Al is een echt ritme nog niet gevonden.

Leuk dat je meeleest :).

x Katja
  3. Erik (opa) Vermeulen:
    28 juli 2023
    HI familie Katja and Nick.
    Tja het is mij nu pas duidelijk waar "het allemaal om ging" in julie ontdekkingsreis, omdat het hier mondjesmaat wordt uitgelepeld.
    Nu ook begrijp ik dat sommige van mijn reacties wat voorbarig waren (bezorgdheid) ZIE NU OOK DE HELE CONTEXT VAN HET PROJECT.
    Alleen nog zeggen , veel sterkte toegewenst voor deze onderneming die een behoorlijke beproeving zal blijken to zijn.
  4. Katja:
    Hoi Pap,
    Mooi spannend "boek" om te lezen, waarin in langzaamaan duidelijk wordt waar het echt om gaat :) !
    Fijn dat je ook bezorgd bent. We lijken hier in goede handen en op de juiste plek. Hier en daar zal het zeker een beproeving zijn. Dank voor al je berichten, fijn dat je mee leest en meeleeft.

x Katja
  5. Alice Vermeulen:
    28 juli 2023
    Wat de klussen betreft: prioriteiten stellen😄!
    Waanzinnig leuk! Wat een avontuur! Zo voel je dat je leeft!
    Kusjes,
    Alice
  6. Ans van Dijk:
    29 juli 2023
    Allereerst fijn dat jullie goed opgevangen zijn en uitgebreid informatie hebben gekregen wat er allemaal moet gebeuren. Ik vind t toch wel vreemd dat zij dit zo snel aan jullie overlaten en binnen 5 dagen de biezen pakken en jullie met een pakket taken achterlaten, wat echt niet in een korte tijd te realiseren is. Dit voelt niet goed. Laat je niet gek maken door alle taken die je zgn moet doen. Het belangrijkste is toch het onderwijs van de kinderen... ga daarvanuit. Zij horen er gewoon een maand te zijn om jullie wegwijs te maken in alles. Jullie worden gewoon in t diepe gegooid... en dan ook nog met een bus met veel problemen... Ik heb zo m'n bedenkingen. Laat je niet gek maken. Het is tenslotte vrijwilligerswerk en je bent niks verplicht. Stay strong en keep in touch! 😘😘😘
  7. Katja:
    Hoi Ans,

Dank voor je bezorgdheid. Maar geen zorgen, we wisten dit van tevoren. Het zijn heel lieve mensen en de taken zijn echt niet ondoenlijk en we werken op ons gemak. We krijgen er overigens wel een huis voor met scholing met eten dus er mag wat tegenover staan. We schrijven soms een beetje sensationeel, maar we hebben het echt naar ons zin. Toegegeven, het busje is niet best.
  8. Ans van Dijk:
    31 juli 2023
    Misschien een crowdfunding starten voor een nieuwe BUS