Aaaand it's gone...

4 oktober 2023 - Jamundí, Colombia

geschreven door: Nick

Vorige week zaterdag was alweer de 2de kinderverjaardag waarvoor we uitgenodigd waren. Een meisje dat op de summerschool zat had ons uitgenodigd. Katja heeft later die dag haar ayahuasca ceremonie, dus zij blijft liever thuis om zich mentaal voor te bereiden. Het feest vindt plaats in een compound, op een evenemententerrein met speeltuin en voetbalveld. Op het feestje is er weer een rits aan bekenden en met een paar biertjes en chips is het ook voor mij als volwassene best gezellig. De kinderen vermaken zich goed. En, zoals het hier gebruikelijk is, wordt de taart helemaal aan het eind aangesneden en opgegeten. De taart ziet er prachtig uit, maar taarten maken dat doen we in Nederland toch echt beter.

feestje Sol

Afgelopen week verloopt vrij rustig. De schoolbus is nu definitief kapot en wordt waarschijnlijk verkocht. De jeep van Ina en Jhon wordt nu ingezet als schoolbus. Wij mogen daar echter niet in rijden – iets met papieren en te veel risico. Wat ons beperkt in onze mogelijkheden en vrijheid. Het is niet anders en het is een mooie uitdaging om hiermee om te gaan. Op maandags doe ik nu de grote wekelijkse boodschap, omdat Ina dan ook de ingrediënten voor de schoollunches koopt. Deze keer moet Ina ook nog wat spullen in de stad halen. Hoewel de stad druk is en de geur van uitlaatgassen voldoende aanwezig is, is het ergens toch ook altijd een uitje met al die mensen, kleuren en geluiden. We kopen onder andere het glas voor het gebroken raam, deze zit er nu gelukkig weer in.

Donderdag probeert Katja alvast een terug ticket te boeken. Dit hebben we nodig om ons visum te verlengen. Er zijn echter krachten in het spel die er (wederom) voor zorgen dat ze hier uren mee bezig is. Je wilt uiteraard het goedkoopste ticket, alleen dit is een kat-en-muis spel tussen jou en de aanbieders. Via de verschillende aanbieders wisselen de prijzen continu en komen er opeens toch weer kosten bij of stijgt prijs net bij de betaling. Ja, dan is die andere toch goedkoper en mag je al je gegevens opnieuw invoeren. Uiteindelijk is er eentje die door de keuring komt en dan doet de creditcard het ineens niet… moeders gebeld in Nederland om het met VISA te proberen. Lukt ook niet. Betalen via Ideal dan? Precies op dát moment vallen 2! Random readers uit. Snel de nachtlampjes van de kinderen leeggehaald en ja hij doet het, maar low battery…. Met zweet op het voorhoofd tikt Katja, zo snel als ze kan (geen fouten maken nu) de code in en ja! Bam. Ticket geboekt. 12 januari kunnen jullie haar opwachten op Schiphol.

Ook ik moet 12 januari het land verlaten, maar dat betekent in mijn geval nog niet dat ik direct naar huis ga. Katja gunt me de kans om voor het eerst eens alleen op reis te gaan. Na mijn zoektocht online heb ik ook nog wat informatie ingewonnen bij Katja en schoonmoeder en besloten om nog 2 weken naar Costa Rica te gaan. Niet de goedkoopste keuze, maar wel een heel mooi land en Katja is er ooit zonder mij geweest dus staat hierdoor niet te springen om er nog een keer naartoe te gaan. Voor die tijd hoop ik ook nog wat meer van Colombia te zien. Ik vlieg vanaf Cartagena, dus daar moet ik in ieder geval nog zien te geraken.

poes bevalling

De poes is overigens bevallen van 4 gezonde kittens! De dag na volle maan (schijnt vaak zo te zijn) was ze bijzonder onrustig en duidelijk op zoek naar een plek waar het mocht gebeuren. Het werd uiteindelijk de keuken, onder de voorraadkast en achter het gordijntje. Katja was bij de buurvrouw en ik was bezig met mijn ticket toen ik opeens veel geluid hoorde. Ik stond op om te gaan kijken en warempel zag ik een klein nat beestje van maximaal 10 minuten oud liggen. Ik had Katja en Ina ingeseind en even later was Ina er en Katja en de kinderen volgden ook snel. Geduldig bleven ze uren kijken hoe de poes het ervan af bracht en ze zagen nog 3 kittens geboren zien worden. Allemaal, net als mama, grijs en wit. We merkten echter wel dat ze niet volledig slank was geworden en we voelden nog iets hards. Het katje zou echter niet meer die dag geboren worden, de volgende dag. Helaas doodgeboren. We kwamen net thuis van een lunch buiten de deur en hadden geen seconde later moeten komen. Het volgroeide beestje was echt net geboren en wat er daarna gebeurde was tamelijk bizar. Moeders besloot om haar dode kitten, in luttele minuten, op te eten. Ongelofelijk. Aaaaand…. It’s gone.